مقدمه:

زعفران یکی از پرخاصیت ترین و پر استفاده ترین ادویه های مصرفی خانواده ایرانی است؛ آوازه زعفران و رنگ و بوی خاص آن در جهان نیز از هیچکس پوشیده نیست و همین امر سبب شده زعفران به یکی از گران ترین و پر هزینه‌ ترین کالاهای خوراکی تبدیل شود. یکی از بزرگترین مسائل خریداران زعفران به خصوص کسانی که به صورت عمده اقدام به خرید زعفران می‌کنند، تقلب در زعفران است. متاسفانه تعداد شیادان و سودجویانی که با تقلب و حیله در زعفران به کسب سود می‌ پردازند به صورت روزافزون افزایش یافته، به نحوی که سبب بی اعتمادی مشتریان زعفران گشته و باعث شده تا در هنگام خرید زعفران بسیار مردد و دودل شوند. اگر برای شما نیز این مساله اهمیت دارد که روش تشخیص زعفران اصل چیست؟ نحوه شناسایی زعفران طبیعی و ارگانیک چگونه است و چگونه می توان زعفران تقلبی را شناسایی کرد، چند روش برای شناسایی زعفران اصل از تقلبی آماده کرده ایم تا برای شما بیان کنیم؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی چیست؟  راه شناسایی زعفران طبیعی از غیرطبیعی چگونه است؟

اما می‌رسیم به بخش اصلی این مقاله، یعنی طرز تشخیص زعفران تقلبی از زعفران ارگانیک و طبیعی. برای تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی چندین روش پیشنهاد شده است که هر کدام از آنها ممکن است بتواند به شما کمک کند تا محصول زعفران خریداری شده خود را کیفیت سنجی نمایید:

  • شناخت زعفران با آب سرد:

 به طور مثال برخی پیشنهاد تشخیص زعفران اصل با آب سرد را مطرح کرده اند، به این معنا که چند رشته از زعفران را درون آب سرد ریخته و چند دقیقه منتظر بمانید، اگر زعفران به سرعت رنگ پس داد و رنگ آب تغییر کرد، زعفران تقلبی است در غیر این صورت زعفران طبیعی است زیرا که زعفران طبیعی معمولاً تا پانزده دقیقه طول می‌کشد تا به اصطلاح رنگ پس دهد.

  • تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین:

روش دوم، تشخیص اصالت زعفران به کمک استفاده از محلول جوش شیرین و آب است، به این نحو که مقداری جوش شیرین را به آب اضافه کرده و کاملاً آن را مخلوط کنید سپس مقداری زعفران را به محلول جوش شیرین و آب اضافه کنید، اگر زعفران اصل باشد محلول جوش شیرین و آب زرد رنگ می‌شود در غیر این صورت زعفران غیرطبیعی و تقلبی است.

  • شناخت زعفران با کیفیت از روی رنگ و بوی آن:

یکی دیگر از بهترین روش های شناخت زعفران صد در صد طبیعی، بوییدن زعفران می‌باشد؛ زعفران اصیل بویی شیرین دارد که به دلیل وجود سافرانال در آن است؛ بنابراین هنگام خرید زعفران، آن را ببویید؛ چنانچه بویی شیرین به مشامتان خورد، می‌توان گفت زعفران مورد نظر زعفرانی طبیعی است در غیر این صورت از خرید خود چشم پوشی کنید.

  • آزمون زعفران به وسیله کاغذ یا دستمال کاغذی:

روش این آزمون به این صورت است که کمی رشته زعفران در دستمال کاغذی یا کاغذ گذاشته و آن را میان دست خود بفشارید، اگر دستمال یا کاغذ مورد استفاده به چربی آغشته شد، زعفران شما زعفرانی ارگانیک نیست، زیرا که زعفران اصل، اثر چربی از خود برجای نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص زعفران اصلی

  • شناخت زعفران خوب از طریق چشیدن:

در بخش آزمایش زعفران از طریق بوییدن گفتیم که زعفران باید بویی شیرین داشته باشد اما جالب است که بدانید بر خلاف بویی شیرین، زعفران طعمی تلخ دارد؛ بنابراین در هنگام چشیدین زعفران خود مزه شیرین احساس کردید، آن زعفران اصل و ارگانیک نیست.

  • راه تعیین کیفیت زعفران از طریق ظاهر آن:

یکی دیگر از راه های شناسایی زعفران اصل از تقلبی، توجه به ظاهر زعفران است. زعفرانی که اصل و طبیعی است سررشته های آن به صورت شیپوری است و همچنین عطر تندی دارد.

سخن پایانی:

خرید زعفران اصل و باکیفیت همواره از دغدغه‌های مشتریان و خریداران زعفران است و از آنجایی که روش‌های تقلب در این محصول بسیار زیاد و بعضاً ناشناخته است، تشخیص زعفران اصل از تقلبی به امری بسیار دشوار تبدیل شده است؛ به همین دلیل آزمایشگاه زعفران عاقله این امکان را برای شما فراهم نموده تا با تست و آنالیز زعفران موردنظر خود با بهترین و جدیدترین تجهیزات و کادری مجرب و باتجربه و همچنین ارائه برگه آزمایش دارای هولوگرام، از طبیعی و خالص بودن زعفران مورد نظر خود اطمینان خاطر پیدا کرده و از خرید خود لذت ببرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *