آزمایشگاه زعفران دارای چه تجهیزاتی است؟

زعفران یکی از پر مصرف ترین و در عین حال گرانترین کالاهای خوراکی در ایران و در جهان است؛ همین امر سبب شده تا بسیاری از کلاهبرداران به استفاده از روش های متعدد و مختلف، دست به تقلب و زعفران زده و از این طریق برای خود درآمد بیشتر کسب کنند؛ به همین دلیل تعداد افراد و خریدارانی که به دنبال راهی برای تضمین اصالت محصول زعفران خود هستند روز به روز افزایش می‌ یابد. در این باره می توان گفت آزمایش زعفران، دقیق ترین روش اصالت سنجي و تست کیفیت زعفران است که می تواند معیار خوبی برای شناخت زعفران اصل از تقلبی باشد. آزمایشگاه تخصصی زعفران با تجهیزات و امکانات پیشرفته و به روز به شما کمک می کند تا زعفران خود و کیفیت آن را مورد آنالیز و آزمایش قرار دهید تا بتوانید با خیالی راحت، زعفرانی اصل و ارگانیک خریداری نمایید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از مهم ترین دستگاه ها و تجهیزاتی که در آزمایشگاه زعفران مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی کرده و از ویژگی هایشان بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آزمایشگاه زعفران به چه معناست؟

اولین سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آزمایشگاه زعفران به چه محلی می‌گویند؟ و در یک آزمایشگاه تخصصی زعفران چه فرایندی رخ می‌دهد؟ در جواب این سوالات باید گفت آزمایشگاه زعفران، آزمایشگاهی تخصصی است که برای صحت سنجی و تعیین و کنترل کیفی و کمی زعفران تعبیه شده است. آزمایشگاه زعفران با تجهیزات و امکانات مخصوص، آزمایش‌های متفاوتی از جمله آزمایش میکروبی، آزمایش قدرت رنگ، آزمایش رنگ افزودنی و آزمایش سرب و فلزات سنگین را بر روی زعفران انجام داده و پاسخ آنالیز زعفران را در قالب برگه هولوگرام دار رسمی که با استانداردهای ملی و بین المللی مطابقت یافته است، به شما ارائه می‌کند .

تجهیزات و امکانات آزمایشگاه زعفران تخصصی:

حال به بحث اصلی مقاله، یعنی تجهیزات آزمایشگاه زعفران می‌پردازیم. از مهمترین تجهیزات یک آزمایشگاه برای آنالیز زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه هود:

دستگاه هود hood یکی از مهمترین دستگاه هایی که در آزمون زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هود آزمایشگاهی از تجمع بخارات قابل اشتعال و قابل‌ انفجار که از فرآیندهای تست و آماده‌سازی تحلیلی در آزمایشگاه نشأت می‌گیرند، جلوگیری می‌کنند و ریسک این‌که کارکنان در معرض این گازها و بخارات قرار بگیرند را کاهش می‌دهند؛ در واقع هود آزمایشگاهی از انواع مختلف تجهیزات آزمایشگاه زعفران است که استفاده از آن برای حفاظت ازجان اپراتور آزمایشگاه از عوامل شیمیایی و میکروبی و همچنین بخارات اسیدی و سوزاننده ها  بسیار ضروری است. 

  • دستگاه شیکر:

از تجهیزات دیگر آزمایشگاه زعفران، شیکر آزمایشگاهی shaker است که برای مخلوط کردن مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع یک سرعت دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش ها در سطوح مولکولی مواد است. دستگاه شیکر آزمایشگاهی، یک دستگاه مخلوط کن آزمایشگاهی محسوب می‌گردد که انواع لوله های آزمایشگاهی ارلن و بالن دارای محلول روی آن قرار می گیرند و با زاویه مناسب یا به حالت رفت و برگشتی در مدت زمان خاصی می چرخند تا حسابی مخلوط شوند. مخلوط کردن در فرایند آزمون زعفران بسیار نقش حیاتی و پر رنگی دارد زیرا به تعیین دقیق کیفیت زعفران کمک شایانی می‌کند.

  • دستگاه اتوکلاو:

دستگاه اتوکلاو Autoclave دستگاهی است که با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار برای استریل کردن محیط کشت ، محلول ها ، پسماندهای آلوده و مواد خشک با دمای ۱۲۱٫۵ درجه سانتیگراد با مدت زمان ۲۰ دقیقه در هر بازه کاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ در واقع دستگاه اتوکلاو با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار، جهت استریل نمودن یا همان سترون سازی (نابودی تمام اشکال حیات) کاربرد دارد. دستگاه اتوکلاو درون یک محفظه بسته است و معمولاً در دمای بالاتر از 100 درجه سانتی گراد کار کرده و آب را به بخار تبدیل می کند. 

  • دستگاه سانتریفیوژ:

 سانتریفیوژ آزمایشگاهی (Laboratory centrifuge) تجهیزی است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز که به آن g-force نیز می‌گویند، اجزای یک ترکیب مانند خون را از یکدیگر جدا می‌کند. روش و طرز کار سانتریفیوژ به این صورت است که یک روتور حول یک محور ثابت توسط یک موتور الکتریکی چرخانده می‌شود، بدین شکل نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط این چرخش، باعث می‌شود تا مواد مختلف زعفران با توجه به چگالی‌هایشان از یکدیگر جدا شوند. 

  • دستگاه آون:

روش کار آون آزمایشگاهی oven یا فور در آزمایشگاه‌ها به این نحو است که وسایل مختلف را با استفاده از حرارت بالا خشک و استریل می‌کند. از این دستگاه در زمینه‌هایی همچون زیست‌شناسی، داروسازی و در پزشکی قانونی استفاده می‌شود. آون آزمایشگاهی قادر است؛ دما را تا بالای 300 درجه سانتیگراد برساند؛ البته انواعی نیز وجود دارند که دما را تا 600 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهند. 

  • دستگاه اسپکتوفتومتر:

این دستگاه یک طیف سنج نوری است و ابزاری است که تعداد فوتون‌های جذب شده توسط ماده بعد از عبور نمونه اندازه گیری می‌شود. این دستگاه از ابزارهای کلیدی و قلب هر آزمایشگاه تحلیلی است. میزان قدرت رنگدهی زعفران توسط این دستگاه مشخص می‌شود

  • دستگاه کوره:

کوره آزمایشگاهی یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاه زعفران بوده که دارای توان 3.5 کیلووات می باشد. همچنین به طور کلی برای اندازه گیری خاکستر مواد خوراکی از دستگاهی با توانایی فرآوری 1100 درجه سانتیگراد حرارت مصرف می شود به همین دلیل به آن کوره الکتریکی نیز می‌نامند. . این محفظه توسط المنت‌های قوی در بدنه کوره آزمایشگاهی، دمای بالا تا 2500 درجه سانتی گراد را ایجاد کرده که جهت ذوب برخی مواد و نیز گرفتن خاکستر برخی دیگر از مواد نیز کاربرد دارد. 

سخن پایانی:

خرید زعفران اصل و باکیفیت همواره از دغدغه‌های مشتریان و خریداران زعفران است و از آنجایی که روش‌های تقلب در این محصول بسیار زیاد و بعضاً ناشناخته است، تشخیص زعفران اصل از تقلبی به امری بسیار دشوار تبدیل شده است؛ به همین دلیل آزمایشگاه زعفران عاقله این امکان را برای شما فراهم نموده تا با تست و آنالیز زعفران موردنظر خود با بهترین و جدیدترین تجهیزات و کادری مجرب و باتجربه و همچنین ارائه برگه آزمایش دارای هولوگرام، از طبیعی و خالص بودن زعفران مورد نظر خود اطمینان خاطر پیدا کرده و از خرید خود لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *