زعفران یکی از گران ترین ادویه ها در جهان است و به خاطر عطر، طعم و رنگ منحصر به فردش محبوب شده است. با این حال، این کالای گرانبها از تقلب مصون نیست. در این مقاله به بررسی دنیای تقلب زعفران می پردازیم و روش های فریبنده، تأثیر آن بر مصرف کنندگان و صنعت و اقدامات انجام شده برای مبارزه با این موضوع را بررسی می کنیم.

آشنایی با تقلب در زعفران

تقلب زعفران شامل اقدامات فریبکارانه مختلف با هدف دستکاری کیفیت، منشاء و اصالت زعفران است. زعفران به‌عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در سطح جهان، به یک هدف جذاب برای افراد بی‌وجدان تبدیل می‌شود که از راه‌های متقلبانه به دنبال سود مالی هستند. شناخت انواع تقلب زعفران و عواملی که در شیوع آن نقش دارند در مبارزه موثر با این موضوع بسیار مهم است.

انواع تقلب در زعفران

افزودن رنگ زعفران

زعفران را با مواد مختلفی رنگ می‌کنند به فروش می‌رسانند، موادی مثل الیاف رنگ شده قرمز، انار، کلاله ذرت، گلرنگ و چغندر قند،زردچوبه، روناس، کاه جیره و کارتام. همینطور یک نوع رنگ غیرمجاز نیز با نام تارترازین E102 وجود دارد که به زعفران رنگ می‌دهد و مصرف آن مضر است. این مواد باعث می‌شوند رنگ زعفران قرمز تر شود. شما با آزمایش زعفران می‌توانید به راحتی این رنگ‌های افزودنی را تشخیص دهید و متوجه اصل یا تقلبی بودن زعفران شوید.

افزایش وزن زعفران

همچنین برای افزایش وزن زعفران نیز از روغن‌هایی مانند گلیسرین استفاده می‌شود که خوردن آن مضر است. همینطور به زعفران آب اسپری می‌کنند تا مرطوب شود و وزنش بالا برود. یکی دیگر از ره‌های افزایش وزن زعفران اضافه کردن شکر یا نمک به آن است به طوری که تشخیص آن برای خریدار مشکل باشد.

برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌توانید مقاله‌ی نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی را مطالعه کنید.

تقلب در فروش زعفران

بعضی از سود جویان ممکن است حتی ماده‌های دیگر را به جای زعفران به شما بفروشند به عنوان مثال گلرنگ کاملا شبیه زعفران است و ممکن شما آن را با زعفران اشتباه بگیرید. گلرنگ رنگ نارنجی مانندی دارد و با رنگ زعفران که قرمز روشن است تفاوت دارد. این ماده در واقع یک ادویه هندی است و در غذاهای هندی استفاده می‌شود. اگر شما در عطر و رنگ زعفران دقت و تجربه داشته باشید می‌توانید آن را تشخیص دهید. همینطور آزمایش زعفران نیز می‌تواند این مورد را مشخص کند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که زعفران اصل طعم شیرین یا شور ندارد و چرب نیست. زعفران اصل طعمی تلخ مانند دارد و رنگ آن قرمز روشن است اگر غیر از این بود زعفران شما تقلبی است.

یک نوع زعفران تقلبی دیگر وجود دارد که به آن زعفران پلاستیکی! می‌گویند و به این صورت است که وقتی نخ‌های آن را داخل آب می‌اندازید حل می‌شد که زعفران اصل نباید در آب حل شود.

سخن آخر

در خرید زعفران حتما در نظر داشته باشید که از منابع معتبر خرید کنید و همچنین اگر قیمت زعفران بیش از حد نسبت به فروشگاه‌های دیگر پایین باشد به احتمال زیاد زعفران تقلبی است. قیمت زعفران باید معقول باشد و نه خیلی گران و نه خیلی ارزان باشد. با چک کردن قیمت زعفران از چند فروشگاه معتبر می‌توانید میانگین قیمت را به دست بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *