5/5 - (2 امتیاز)

مقدمه:

زعفران از جمله ادویه‌های بسیار محبوب و پر خاصیت به شمار می‌رود که از سالیان دور، مهمان سفره خانواده‌های ایرانی است. این ادویه به دلیل داشتن هزینه بیشتر نسبت به سایر ادویه‌ها و داشتن خاصیت‌های بی‌شمار و فراوان، نزد مردم ارزش و منزلت والایی پیدا کرده است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی زعفران و انواع آن، خواص زعفران و همچنین ضرورت آنالیز و آزمایش زعفران بپردازیم. با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

زعفران و انواع آن:

زعفران با نام علمی کروکوس ساتیووس، از گران ترین ادویه‌های جهان به شمار می‌رود که در آشپزی و موارد دارویی کاربرد فراوان دارد. این طلای سرخ دارای انواع متعددی است که هر کدام از این موارد ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند. از انواع زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشترین رنگ دهی و بالاترین میزان عطر متعلق به این دسته است بنابراین گرانترین نوع زعفران است و جنبه صادراتی دارد و به کشورهای دیگر، جهت فروش و استفاده ارسال می‌شود. 

در این نوع زعفران میزان رنگ دهی و عطر نسبت به زعفران سوپر نگین کمتر است به همین دلیل از آن کم هزینه تر می‌باشد.

رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع زعفران است، هیچ قسمتی از ریشه و یا زردی ندارد؛ به این نوع زعفران، زعفران ممتاز نیز می‌گویند.

شامل رشته‌های زعفران کلاله با اندکی از ریشه (بین یک تا سه میلیمتر) به همراه آن است همچنین از ویژگی‌های دیگر این نوع زعفران این است که امکان تقلب نسبت با سایر زعفران کمتر است.

زعفران دسته یا به تعبیر دیگر دخترپیچ، زمانی می‌گویند که رشته های زعفران (خامه و کلاله) را در کنار هم بخشکانند. این نوع زعفران، کاملاً کلاف است و دارای فرخوردگی می‌باشد.

  • زعفران ریشه:

زعفران ریشه یا سفید (کنج) شامل بخش سفید زعفران و یا به تعبیر دیگر، انتهای کلاله زعفران را ریشه است که اغلب برای استفاده در انواع مختلف دمنوش کاربرد دارد.

دسته بندی فوق الذکر، به ترتیب قیمت هر نوع و کیفیت آن نگاشته شده ؛ بنابراین، بهترین نوع کیفیت زعفران متعلق به زعفران سوپر نگین و پایین‌ترین کیفیت آن متعلق به ریشه زعفران است.

آزمایش زعفران

خواص زعفران:

ادویه زعفران که نام دیگر آن را طلای سرخ خوانده‌اند، دارای فواید و خواص شگفت انگیز برای سلامتی انسان است. تاثیرات مثبت زعفران باکیفیت بر روی سیستم ایمنی بدن انسان و حفظ نشاط و تندرستی وی، بر هیچکس پوشیده نیست و کمتر شخصی است که از خصوصیات این ادویه سرخ و زیبا نداند. دانشمندان از خواص زعفران چنین گفته اند:

  1. ضد افسردگی 
  2. کمک به تنظیم ساعت خواب
  3. تقویت سیستم گوارشی بدن
  4. کاهش اشتها
  5. افزایش شادی و نشاط
  6. جلوگیری از ریزش مو
  7. بهبود دردهای عضلانی
  8. حفظ سلامت قلب
  9. حفظ سلامت روان
  10. افزایش هوش 
  11. جلوگیری از سرطان

اما باید یادآور شد که حفظ تعادل در مصرف زعفران بسیار اهمیت دارد و استفاده روزانه بیشتر از سه گرم برای انسان می‌تواند بسیار پرخطر و حتی مرگ آفرین باشد؛ همچنین زعفران برای زنان باردار نیز خطر افزایش سقط جنین را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین  به شما توصیه می‌کنیم در مصرف زعفران به مقدار مصرفی توجه کنید.

چرا زعفران باید آزمایش شود؟ 

همانطور که در بالا مشاهده نمودید، ادویه زعفران، هم به لحاظ قیمت بالا و هم به لحاظ خاصیت های بسیار، مورد توجه خیل عظیمی از خانواده‌های ایرانی است و خریداران زیادی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور دارد؛ به همین دلیل کلاهبرداران و سودجویان، با روش‌های مختلف تقلب در این محصول، اقدام به کلاهبرداری کرده و سود هنگفتی به جیب می‌زنند؛به همین دلیل نقش آنالیز و تست زعفران جهت تایید اصالت محصول و ضمانت طبیعی و ارگانیک بودن آن پررنگ تر از قبل می‌گردد. آزمایش کیفیت زعفران به خصوص برای خریداران عمده طلای سرخ و صادرکنندگان زعفران به کشورهای خارجی اهمیت بیشتری دارد، زیرا در صورت ارائه زعفران تقلبی یا بی کیفیت، اعتبار خود را در عرصه تجارت از دست داده و از این طریق دچار خسارات عمده خواهند شد.

سخن آخر:

خرید زعفران اصل و باکیفیت همواره از دغدغه‌های مشتریان و خریداران زعفران است و از آنجایی که روش‌های تقلب در این محصول بسیار زیاد و بعضاً ناشناخته است، تشخیص زعفران اصل از تقلبی به امری بسیار دشوار تبدیل شده است؛ به همین دلیل آزمایشگاه زعفران عاقله این امکان را برای شما فراهم نموده تا با تست و آنالیز زعفران موردنظر خود با بهترین و جدیدترین تجهیزات و کادری مجرب و باتجربه و همچنین ارائه برگه آزمایش دارای هولوگرام، از طبیعی و خالص بودن زعفران مورد نظر خود اطمینان خاطر پیدا کرده و از خرید خود لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *